top of page
books-table-top-view-books-sheets-are-sp

מאמרים

קבצי תמונות - סוגים ומשמעות

האקדמיה לצילום


באיזה פורמט לצלם? JPEG או RAW או בכלל JPEG+RAW?

מאמר זה נועד לשפוך אור על סוגי הקבצים שאיתם מתעסקים צלמים ברמת הצילום, העיבוד והייצוא להדפסה וכן להמליץ באיזה פורמט לצלם ובאילו מצבים.

מאמר זה יכלול פירוט על:

  • סוגי קבצי התמונות השונים והמשמעות של כל קובץ והשימושים בו

  • המלצות להגדרות בצילום

סוגי קבצי התמונות


JPEG

זהו הפורמט הנפוץ ביותר של קבצי צילום. כל המצלמות הדיגיטליות (כולל מהסמרטפון) מצלמות בפורמט זה שהוא פורמט הנחשב דחוס.

פחות דחוס – יותר איכותי וכבד יותר דחוס – פחות איכותי וקל זהו קובץ שעובר עיבוד ע"י מנוע העיבוד של המצלמה בהתאם להגדרות היצרן ובהתאם להגדרות הניתנות לשליטה ידנית מהתפריטים השונים במצלמה.

כיום קבצי JPEG הינם קבצים איכותיים מאד וניתן לבצע עליהם עריכות ועיבודים ברמה גבוהה. קובץ זה הינו קובץ מצוין לרוב השימושים:

  • תצוגה על גבי מסכים

  • רשתות חברתיות

  • הדפסה עד גודל A3

משקל הקובץ נע בין מאות ק"ב עד ל 15 מ"ב – בהתאם לבחירת איכות התמונה במצלמה ובהתאם לסוג המצלמה.


RAW

קובץ איכותי שכל מצלמה דיגיטלית יודעת להפיק. זהו קובץ לא דחוס שמנצל את כל הפיקסלים שעל חיישן המצלמה. הקובץ הינו קובץ גולמי עם כמות מידע גבוהה ויכולות העיבוד והעריכה שלו הרבה יותר גמישות (בהשוואה לקובץ JPEG). שימו לב! קובץ RAW חייב לעבור עיבוד ע"מ שייראה ראוי להצגה. לרוב, קובץ JPEG לא מעובד ייראה טוב יותר מקובץ RAW לא מעובד לאחר העיבוד (בפוטושופ או בלייטרום) יש לבחור לייצא את הקובץ בפורמט JPEG , TIFF או PNG ע"מ שתהיה אפשרות להציגו או להדפיסו. סיומות קובץ RAW שונות בין יצרני המצלמות השונות NEF– ניקון CR2 – קאנון RAF – פוג'י ARW – סוני ORF – אולימפוס משקל הקובץ הגולמי יכול לנוע בין 5 מ"ב ל 50 מ"ב לפני עיבוד.


TIFF

קובץ איכותי ביותר, לא מכווץ. חלק קטן מהמצלמות הדיגטליות יודעות להפיק קובץ זה. לרוב זהו פורמט בו אנו בוחרים לייצא את תמונת ה RAW המעובדת בלייטרום או בפוטושופ כקובץ TIFF ע"מ למקסם את איכות הקובץ. נשתמש בסוג קובץ זה לצורך הדפסות גדולות מעל A3. קובץ זה מכיל גם מידע של שכבות עבודה בפוטושופ וניתן לפתוח אותו בתוכנה ולהמשיך לעבוד עליו בשכבות ולא כעריכה שטוחה.

משקל הקובץ יכול לנוע בין עשרות מ"ב למאות מ"ב


DNG

זהו קובץ RAW של חברת אדובי. ניתן להמיר את קבצי ה RAW מהמצלמה שלנו לקבצי DNG ע"מ לקבל מהירות עבודה טובה יותר בלייטרום או בפוטושופ ובמידה ומשום מה התוכנות מסרבות לקבל את קבצי ה RAW שלנו (נדיר מאד)


PSD

זהו שמו של קובץ פוטושופ שיכול להכיל מידע של שכבות. ניתן לפתוח קובץ זה בלייטרום (באופן שטוח כמובן) וניתן לייצא מלייטרום את הקובץ כ PSD אם רוצים. זהו אינו קובץ שניתן להדפיס – זהו קובץ עבודה בלבד (גם בתצוגה במחשב, תראו אותו עם אייקון של פוטושופ ולא תצוגה מקדימה של תמונה)


PNG

קובץ צילום קל המתמחה ביכולת שלו להיות בעל רקע שקוף. נשתמש בו בלייטרום בעיקר כחותמת מים ( watermark) ובפוטושופ למגוון רחב של שימושים בפוטומניפולציות למשל ועוד. לייטרום יודע לייבא PNG אך לא לייצא כאלו.


המלצות להגדרות צילום

בכל המצלמות הקיימות בשוק ניתן לבחור בין 3 מצבי צילום עיקריים:

  • מצב JPEG בלבד

  • מצב RAW בלבד

  • JPEG+RAW

המשמעות מעבר למה שנאמר למעלה היא מקום על כרטיס הזיכרון שכן קבצי RAW יותר כבדים כאמור ובמצב צילום כזה או במצב צילום משולב JPEG+RAW הנפח שייתפס בקליק בודד יהיה גבוה יותר לעומת צילום JPEG בלבד

נבחר לצלם ב JPEG בלבד כאשר אנו מצלמים תמונות תיעודיות שלא יצטרכו עיבוד מרחיק לכת בתוכנות עריכה לדוגמא צילום בטיולים עם המשפחה, צילומים בבית וכו'...

נבחר לצלם RAW בלבד כאשר אנו יודעים שכל אחת מהתמונות שתצולם תצטרך לעבור עיבוד ועריכה (WB, בהירות, צבעים, חידוד והפחתת רעשים). כפי שנרשם מעלה קובץ RAW הוא קובץ גולמי שתמיד ייראה פחות טוב (במצבו הראשוני) בהשוואה לקובץ JPEG שהופק מהמצלמה. דוגמאות למצבי צילום שנבחר באופציה זו – צילומי כוכבים (שביל החלב + שבילי כוכבים) ובכל מצב בו הצלם בוחר במודע לעבד את התוצרים שלו.

לרוב, נבחר לצלם במצב JPEG+RAW, זהו מצב שכולל את 2 המצבים שלמעלה ונותן לנו את האפשרות לבחור האם לעבד או לא לעבד את התוצרים. כאשר אין בעיה של מקום על כרטיס הזיכרון אין שום סיבה לא לעבוד במצב זה.

1,364 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page